Magaskötél technikai gyakorlónap


Magaskötél technikai gyakorlónap az Élményakadémia senior trénerivel és kötéstechnikai specialistáival
A 2016-ban az Élményakadémia KHE-nél Hábermajer Gábor és Kozár Zoltán által elvégzett Outdoor Téner képzés óta erősödik a kapcsolat a két szervezet között. Így kerülhetett sor arra, hogy trénereink részt vehettek az ÉA technikai gyakorló napján. 


Hábermajer Gábor beszámolója

Ez az esemény nagyszerű kiegészítése és továbbfejlesztése az ÉA és az Outwardbound Romania trénerképzésein elsajátitott outdoor kötéltechnikáknak. Nem titkolt szándékunk, hogy  egyik specifikációnk pont ez a terület legyen.  E két nap mintegy előszobája ennek a képzési folyamatnak. 
A két nap folyamán megismerkedtünk az outdoor tréningeken alkalmazott magaskötél elemekkel (Jákob létra, magas V, stb.) Ezen rendszerek moduljaival, építőelemeivel, az alkalmas és biztonságos  helyszín kiválasztásának szempontjaival, az építési fázisokkal, az építések menetével, a rendszerek  ellenőrzésével, azok biztonsági előírásaival, a biztonságos működtetés módjával, a résztvevőknek az eszközök biztonságos használatára történő felkészítésével
Ezen kivül betekintést nyerhettünk egy éppen előkészülő outdoor-trénerképzés technikai előkészületeibe is.
Végül, de koránt sem utolsó sorban említeném meg, milyen sokat adott számunkra, hogy bepillanthattunk egy már sok éves tapasztalatokkal rendelkező szervezet standardjaiba, működésébe, képzési folyamataikat előkészítő műhelytitkaikba.

Rengeteg ismeretet és tapasztalatot szereztünk mindketten e két napban Galyatetőn. Köszönet érte az ÉA KHE-nek!

Milyen dolgok kaptak ezen eseményen fokozottabb megvilágítást számunkra?
  • A magaskötél-rendszerek (mint Jákob-létra, vagy magas V) esetében az építési biztonság mellett a személyi biztonságnak is fontos szerepe van.
  • A résztvevőket tájékoztatni szükséges a legfontosabb technikai pontokról, a biztonságérzet kialakulása miatt, a biztonságos feladat végrehajtás miatt. Mint például, a rendszer mennyire túlbiztosított (pl. a legtöbb rész 22kN terhelésre tervezett, ami 2.200 kilós súlyoknál kezdené károsítani a felépített szerkezete. Ez egy, a komfortzónán jelentősen átléptető feladat esetén súllyal bír.
  • A magas kihívási szint önmagában is számos tapasztalatot hoz, a tanulási potenciál nagy egy ilyen eszközön mozgás esetében, mivel a feladatot végrehajtó két személy kizárólag egymásra utaltan, szoros együttműködésben képes eljutni a kezdeti ponttól a végsőig.
  • További perspektívát adhat, ha a résztvevő párokat úgy bocsátjuk a feladatba, hogy előzetesen coaching folyamatokban ismert módszereket alkalmazunk. Pozicionáló kérdésekkel, felvetésekkel indítjuk őket. Pl. milyen volt az eddigi kapcsolat köztetek az egyes munkafolyamatok terén, és mit lehetne fejleszteni rajta ezzel a feladattal? Mit vinnétek magatokkal a feladatba? Mit szimbolizál a feladat, és milyen értéket lehetne vele teremteni a kettőtök további együttműködésébe?
  • A feladat elsőre pusztán technikainak látszik, de a trénerek igyekezzenek “kivetetni” a részvevőkkel a lehető legtöbbet a tapasztalat szerzés és fejlesztő meglátások érdekében.
  • A magas kihívási szint nagyon eltérő megnyilvánulásokat hozhat ki a résztvevőkből. (Pánik, feladás, heves lelkesedés, szorongás, stb…)
  • A trénereknek készen kell állni a váratlan helyzetek megoldására mind technikai szinten (személy lementése, rendszer elemeinek után állítása, időjárásból adódó új helyzet), mind a résztvevőkkel támogatói szerepben (pl. nem mer lejönni a magasból, megszakítja a kommunikációt a partnerével, megrémül).
  • A rendszeren a feladatot végző személyek kötélbiztosítása mellett, folyamatosan követni kell a társ-tréner működését, és a két résztvevő pillanatnyi állapotait. Bármilyen figyelem-kihagyás végzetes helyzetet teremthet.
  • A feladatban lévők lélektani állapotait és annak változásait is követni kell. Érezni, mikor lehet a “feladást” tovább mozdítani lelkesítéssel, és mikor nem szabad az esetleges túlzott lelkesedést támogatni, mert veszélyes helyzetet teremthet. Mikor léphetőek át a fizikai korlátok lélektani eszközökkel, mikor mozdítható a lélek megtorpanása egy-egy technikai tanáccsal.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések